Otoban gürültüsüne ağaçlı çözüm
Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Genel Müdürü Hanifi Avcı, karayolu ağaçlandırmasıyla, otoban gürültüsünün yüzde 20 ile 80 arasında önlenebildiğini belirtti.
Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Genel Müdürü Hanifi Avcı, ağaçların temiz havaya katkısının yanında, gürültüyü önleyici etkisinin de olduğunu söyledi. Otobanlarda dikilen ağaçların öncelikli amacının egzoz kirliliğini önlemek, görsel açıdan seyahati keyifli hale getirmek olduğunu anlatan Avcı, ağaçların araç gürültüsünün etkisini azaltma amacı taşıdığını da ifade etti. Gürültüyü önlemek için dikilecek ağaçların boylu, yaz-kış yaprak dökmeyen, sık dallı türlerden oluşması gerektiğini vurgulayan Avcı, ağaçların en az üç sıra ve çapraz dikilmesinin gürültünün önlenmesinde etkili olduğunu bildirdi.
Gürültüye karşı yaz-kış yaprak dökmeyen, mavi selvi, kara selvi, ardıç, mazı, leylandi gibi çabuk büyüyen ve ibreli ağaçların tercih edildiğini belirten Avcı, ''Mesela İstanbul'da, İzmit'te yol kenarı ağaçlandırmalarında, gürültünün önlenmesi için daha sık ve geniş şeritler halinde ağaç dikiliyor. İzmit'e giderken, genelde ibreli ağaçların olduğu, yapraklıların pek bulunmadığı görülebilir'' diye konuştu.
'Ses kesme oranı en az yüzde 20'
Ağaçların gürültüyü ne kadar keseceğinin boyu, cinsi ve dikildiği şeridin genişliğiyle ilgili olduğunu belirten Avcı, şöyle devam etti: ''Mesela şehir parklarında yol kenarından araçların geçmesine rağmen, ağaçlar nedeniyle gürültü gelmez. Otoban kenarlarına diktiğimiz ağaçların ses kesme oranı da en az yüzde 20'dir. Geniş şeritli yerlerde ise 5-6 sıra ağaç dikebiliyoruz. Buralarda gürültü yüzde 80'e kadar azalıyor. Ancak otoban kenarlarında her zaman geniş şerit bulmak mümkün değil. Ayrıca dikilecek ağaç türünün yöreye uygun olması gerekiyor.''
2 bin 500 kilometre karayolu ağaçlandırması
Türkiye genelinde geçen yıl 2 bin 500 kilometre karayolu ağaçlandırması yaptıklarını belirten Hanifi Avcı, Ankara-İstanbul otoyolunun ağaçlandırmasının büyük bölümünün bittiğini, kalan küçük taşlık, kayalık yerlerin de tamamlanmasına çalıştıklarını söyledi. Bazı yerlerde dar şeritlerin bulunduğunu, arazinin müsait olmadığını ifade eden Avcı, şunları kaydetti: ''Mesela Bolu'dan itibaren Adapazarı'na kadar karayollarının şeridi, yani istimlak alanı çok küçük. Ancak bir sıra ağaç dikilebiliyor. Ama İzmit'te Büyükşehir Belediyesince ağaçlar çok geniş bir bant halinde dikildi. 3-5 yıl sonra çok güzel yeşil bir bant olacak. Ağaçların büyümesiyle oradaki insanlar, gürültü konusunda daha rahat edecek. Ancak şu anki haliyle de gürültüyü önlemede etkisi var. Ağaç sesi, büyüklüğü oranında mutlaka engelleyecektir.''
Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Genel Müdürü Hanifi Avcı, karayolu ağaçlandırmasıyla, otoban gürültüsünün yüzde 20 ile 80 arasında önlenebildiğini belirtti.
Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Genel Müdürü Hanifi Avcı, ağaçların temiz havaya katkısının yanında, gürültüyü önleyici etkisinin de olduğunu söyledi. Otobanlarda dikilen ağaçların öncelikli amacının egzoz kirliliğini önlemek, görsel açıdan seyahati keyifli hale getirmek olduğunu anlatan Avcı, ağaçların araç gürültüsünün etkisini azaltma amacı taşıdığını da ifade etti. Gürültüyü önlemek için dikilecek ağaçların boylu, yaz-kış yaprak dökmeyen, sık dallı türlerden oluşması gerektiğini vurgulayan Avcı, ağaçların en az üç sıra ve çapraz dikilmesinin gürültünün önlenmesinde etkili olduğunu bildirdi.
Gürültüye karşı yaz-kış yaprak dökmeyen, mavi selvi, kara selvi, ardıç, mazı, leylandi gibi çabuk büyüyen ve ibreli ağaçların tercih edildiğini belirten Avcı, ''Mesela İstanbul'da, İzmit'te yol kenarı ağaçlandırmalarında, gürültünün önlenmesi için daha sık ve geniş şeritler halinde ağaç dikiliyor. İzmit'e giderken, genelde ibreli ağaçların olduğu, yapraklıların pek bulunmadığı görülebilir'' diye konuştu.
'Ses kesme oranı en az yüzde 20'
Ağaçların gürültüyü ne kadar keseceğinin boyu, cinsi ve dikildiği şeridin genişliğiyle ilgili olduğunu belirten Avcı, şöyle devam etti: ''Mesela şehir parklarında yol kenarından araçların geçmesine rağmen, ağaçlar nedeniyle gürültü gelmez. Otoban kenarlarına diktiğimiz ağaçların ses kesme oranı da en az yüzde 20'dir. Geniş şeritli yerlerde ise 5-6 sıra ağaç dikebiliyoruz. Buralarda gürültü yüzde 80'e kadar azalıyor. Ancak otoban kenarlarında her zaman geniş şerit bulmak mümkün değil. Ayrıca dikilecek ağaç türünün yöreye uygun olması gerekiyor.''
2 bin 500 kilometre karayolu ağaçlandırması
Türkiye genelinde geçen yıl 2 bin 500 kilometre karayolu ağaçlandırması yaptıklarını belirten Hanifi Avcı, Ankara-İstanbul otoyolunun ağaçlandırmasının büyük bölümünün bittiğini, kalan küçük taşlık, kayalık yerlerin de tamamlanmasına çalıştıklarını söyledi. Bazı yerlerde dar şeritlerin bulunduğunu, arazinin müsait olmadığını ifade eden Avcı, şunları kaydetti: ''Mesela Bolu'dan itibaren Adapazarı'na kadar karayollarının şeridi, yani istimlak alanı çok küçük. Ancak bir sıra ağaç dikilebiliyor. Ama İzmit'te Büyükşehir Belediyesince ağaçlar çok geniş bir bant halinde dikildi. 3-5 yıl sonra çok güzel yeşil bir bant olacak. Ağaçların büyümesiyle oradaki insanlar, gürültü konusunda daha rahat edecek. Ancak şu anki haliyle de gürültüyü önlemede etkisi var. Ağaç sesi, büyüklüğü oranında mutlaka engelleyecektir.''
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder